ƒ≥¤льн≥сть соц≥альних служб дл¤ молод≥
”часть волонтер≥в у д≥¤льност≥ соц≥альних служб дл¤ молод≥
ѕочаток розвитку розгалуженн¤ мереж≥ центр≥в соц≥альних служб дл¤ молод≥ в ”крањн≥ припадаЇ в основному на 1992-1993 рр. ≥нтенсивний розвиток та специф≥ка соц. служб викликало потребу у створенн≥ багато проф≥льноњ структури, де пор¤д з фах≥вц¤ми стали в пригод≥ волонтери . ¬олонтерськ≥ служби при соц≥альних служб дл¤ молод≥ поступово стали нев≥дТЇмною складовою молод≥жноњ пол≥тики.
≤нститутом соц≥олог≥чних досл≥джень у 1998 роц≥ под≥лили волонтер≥в на чотири групи :
ѕ≥дл≥тки та наки, старшокласники загальноосв≥тн≥х та спец≥ал≥зованих шк≥л, ¤к≥ складають актив р≥зних груп при ÷——ћ.
—туденти вищих навчальних заклад≥в (переважно в≥дд≥лень педагог≥ки, психолог≥њ, соц≥альноњ роботи/соц≥альноњ педагог≥ки) ¤к≥ йдуть у волонтери заради практики за проф≥лем д≥¤льност≥.
Ѕатьки проблемних д≥тей та п≥дл≥тк≥в (д≥тей-≥нвал≥д≥в, неповнол≥тн≥х груп ризику: дев≥антноњ, адиктивноњ, повед≥нки та ≥нш≥).
‘ах≥вц≥-волонтери (психологи, педагоги, соц≥альн≥ педагоги, соц≥альн≥ прац≥вники, юристи, л≥кар≥), ¤к≥ надають консультативну допомогу соц≥альним прац≥вникам, ≥ншим волонтерам та практичну допомогу кл≥Їнтам.
«розум≥ло , що будь-¤к≥ волонтерськ≥ групи при центрах соц≥альних служб дл¤ молод≥ д≥ють в межах соц≥альних приграм, ¤к≥ реал≥зуютьс¤ центром ≥ передбаченн≥ планом його роботи, завданн¤ми, що покладен≥ на центри державою.
÷ентри, ¤к≥ залучають до роботи волонтер≥в, повинн≥ планувати систематичне навчанн¤, наради, ≥нструктуванн¤, дискус≥њ, сем≥нари, Укругл≥ столиФ, трен≥нги, що дозвол¤Ї ур≥зноман≥тнити форми ознайомленн¤ волонтер≥в з≥ зм≥стом, напр¤мами, особливост¤ми, видами соц≥альноњ роботи залежно в≥д р≥вн¤ профес≥йноњ п≥дготовки до такоњ д≥¤льност≥.
¬иход¤чи з≥ специф≥ки д≥¤льност≥ та завдань соц≥альних служб дл¤ молод≥, використовуютьс¤ р≥зноман≥тн≥ форминавчанна, дл¤ поглибленн¤ знань, ум≥нь, навичок, наприклад:
ѕрот¤гом року Ц школа волонтер≥в;
ѕрот¤гом п≥вр≥чч¤ Ц тематичн≥ волонтерськ≥ курси;
ѕрот¤гом м≥с¤ц¤ Ц .таб≥р п≥дготовки добров≥льних пом≥чник≥в;
ѕрот¤гом тижн¤ - курси п≥двищенн¤ майстерност≥ тощо.
ƒо цого часу в ”крањн≥ немаЇ оф≥ц≥йного визначенн¤ Уволонтерська д≥¤льн≥стьФ ≥ ФволонтерФ, не визначений ≥ сам статус волонтера.
Ѕуло поведене опитуванн¤ за допомогою анкети, що дл¤ них Ї пон¤тьтт¤ УволонтерФ? яким вонибачать волонтера?
є п/п |
–иси притаманн≥ волонтеру |
% |
1 |
Ћюбить допомагати люд¤м безкорисно |
64 |
2 |
¬≥дгукуЇтьс¤ на чужий б≥ль, чуж≥ проблеми |
30 |
3 |
ƒопомагаЇ люд¤м отримати допомогу |
21 |
4 |
¬м≥Ї працювати з людьми |
16 |
5 |
Ћюбить ≥ поважаЇ людей, ¤ким допомагаЇ |
8 |
6 |
ќптим≥ст |
5 |
7 |
Ќеобх≥дна людина дл¤ сусп≥льства на данному етап≥ розвитку |
3 |
є п/п |
Ћюдськ≥ ¤кост≥, необх≥дн≥ волонтерам |
% |
1 |
Ћюбов до людей, доброта, милосерд¤ |
65 |
2 |
омун≥кабельн≥сть (вм≥нн¤ сп≥лкуватись) |
29 |
3 |
–озум≥нн¤ проблеми ≥ншоњ людини |
25 |
4 |
—п≥вчутт¤ |
18 |
5 |
“ерп≥нн¤ |
17 |
6 |
ѕор¤дн≥сть |
17 |
7 |
”важн≥сть |
14 |
8 |
ƒопомога у вир≥шенн≥ проблеми (бажанн¤ вир≥шувати) |
13 |
9 |
Ѕезкорисн≥сть |
12 |
10 |
¬≥дверт≥сть |
10 |
11 |
¬≥дпов≥дальн≥сть |
10 |
12 |
¬≥дкрит≥сть, приваблив≥сть |
8 |
ƒл¤ дов≥дки:
ѕриблизно до початку 80-х рок≥в м.ст. на «аход≥ типовим представником волонтер≥в була ж≥нка 25 Ц 44 рок≥в, ¤ка зак≥нчила коледж та мала високий достаток. ƒещо п≥зн≥ше за даними досл≥джень ≤нституту √еллапа, к≥льк≥сть чолов≥к≥в ≥ ж≥нок-волонтер≥в поступово зр≥внюютьс¤ (приблизно 47% - 53%). ÷е по¤снюЇтьс¤ тим, що останн≥м часом у св≥т≥ волонтерська д≥¤льн≥сть набуваЇ попул¤рност≥ ≥ престижност≥. ƒо нењ включаютьс¤ все б≥льше ≥ б≥льше людей похилого в≥ку (близько 10 млн.) Ц це в основному покол≥нн¤ активних, здорових, осв≥чених, матер≥ально незалежних людей.
є п/п |
ѕозитивн≥ враженн¤ |
% |
1 |
«адоволенн¤ результатом зробленого |
40 |
2 |
ѕочутт¤ необх≥дност≥ люд¤м |
37 |
3 |
–ад≥сть |
15 |
4 |
ћожлив≥сть зм≥нити щось на краще |
14 |
5 |
¬д¤чн≥сть |
11 |
6 |
Ќакопиченн¤ досв≥ду роботи |
8 |
7 |
÷≥каво ц≥м займатис¤ |
8 |
8 |
—усп≥льн≥ ≥нтереси |
7 |
9 |
Ќаданн¤ допомоги |
6 |
10 |
ўаст¤ дитини |
6 |
11 |
Ќов≥ знайомства |
6 |
12 |
ќрган≥зац≥¤ дозв≥лл¤ |
6 |
є п/п |
Ќегативн≥ враженн¤ |
% |
1 |
Ќе все вдаЇтьс¤ |
12 |
2 |
ѕогане матер≥ально-техн≥чне забезпеченн¤ |
10 |
3 |
¬елика к≥льк≥сть ос≥б, ¤к≥ потребують допомоги |
10 |
4 |
Ќерозум≥нн¤ з боку кл≥Їнт≥в |
9 |
5 |
Ќегативна реакц≥¤ людей на запропоновану допомогу |
8 |
6 |
¬томлюван≥сть |
5 |
7 |
Ѕайдуж≥сть держ. структур до соц≥альних проблем |
5 |
¬ивченн¤ характеру ≥ зм≥сту д≥¤льност≥ волонтер≥в довели, що њх практично використовують у ——ћ ¤к :
≤нтервТюер≥в п≥д час проведенн¤ соц≥олог≥чних досл≥джень;
–озповсюджувач≥в рекламно-≥нформац≥йноњ друкованоњ продукц≥њ;
ќрган≥затор≥в секц≥й, гуртк≥в, клуб≥в р≥зноман≥тного спр¤муванн¤;
Ћ≥кар≥в консультант≥в з питань, що вход¤ть до њх компенсац≥њ тощо.
є п/п |
¬иди соц≥альноњ допомоги, до ¤коњ залучаютьс¤ волонтери |
% |
1 |
ќрган≥зац≥¤ в≥льного часу (дозв≥лл¤) |
44 |
2 |
–≥зн≥ види допомоги |
31 |
3 |
онсультуванн¤ (юридичне, психолог≥чне тощо) |
21 |
4 |
—оц≥альна проф≥лактика |
18 |
5 |
≤нформац≥йна допомога |
18 |
6 |
–обота на л≥н≥њ У“елефону дов≥риФ |
11 |
7 |
–обота з учн¤ми |
5 |
8 |
–обота з неблагополучними с≥м Т¤ми |
5 |
9 |
–обота з д≥тьми-≥нвал≥дами |
4 |
є п/п |
« ким саме працюють волонтери центр≥в ——ћ |
% |
1 |
ћолодь р≥зних в≥кових груп |
67 |
2 |
ƒ≥ти-≥нвал≥ди, сироти |
36 |
3 |
ƒ≥ти ≥ батьки (с≥м Тњ) |
11 |
4 |
∆≥ноча молодь |
6 |
5 |
јбоненти У“елефону дов≥риФ |
5 |
¬олонтерський рух дл¤ молодих людей Ї невичерпним джерелом набутт¤ громадського досв≥ду, можливост≥ вчитис¤ та спри¤ти розвитку сол≥дарност≥ в крањн≥, можливост≥ реал≥зувати себе у служ≥нн≥ сусп≥льству.
|